متن اختراع خود را چگونه تدوین کنیم؟

دقت در تدوین متون اختراع چه اهميتي دارد؟

با توجه به اینکه گواهینامه اختراع، حقوق انحصاری یک محصول، فناوری و یا تکنولوژی را برای مدت حداکثر 20 سال بوجود می آورد. ذکر این نکته مهم است که متون ثبت اختراع و بخصوص ادعانامه تعیین کننده حدود اختراع می باشد. بنابراین تدوین متون ثبت اختراع از نظر حقوقی دارای اهمیت فراوانی است و نگارش توصیف و به خصوص ادعانامه اختراع نیازمند اشراف کامل به قوانین و تجربه در این زمینه است.
بارها و بارها مشاهده شده است مخترعینی که با زحمت فراوان به اختراعات خوبی دست یافته اند، اما متاسفانه به دلیل سهل انگاری در زمان ثبت اختراع به جزییات تدوین و نگارش متون توجه نکرده و پس از مدتی سودجویان از آن اختراع سوء استفاده نموده و از طرفی چون متون اختراع به درستی تنظیم نشده است در دعاوی قضایی بوجود آمده مخترع کار به جایی نبرده و یا با مشکلاتی برای احقاق حق خود مواجه می شود.
لذا اکیدا به مخترعین عزیز توصیه می شود برای تنظیم متون اختراع خود از مشاور و کارشناس در این زمینه کمک بگیرند.مؤسسه سما آماده مشاوره در این زمینه به مراجعین میباشد.

 

نحوه نوشتن ادعانامه جهت ثبت اختراع
ادعاها حدود حمایت یک اختراع را تعیین می کنند. ادعاها برای یک اختراع ثبت شده از اهمیت ویژه ای برخوردارند چون اگر به خوبی تنظیم نشوند، حتی یک اختراع واقعا ارزشمند می تواند به یک اختراع بی ارزش تبدیل شود که براحتی می توان آن را دور زد یا پیرامون آن طراحی کرد.

در دعاوی اختراعات تعبیر ادعاها به طورکلی اولین گام تعیین این است که آیا اختراع معتبراست و اینکه آیا اختراع تقلیدشده یا حقوق آن نقض شده است یا خیر. قویا توصیه می شود با یک کارشناس برای تهیه تقضانامه اختراع به ویژه ادعاها مشورت کنید.
ادعاي اختراع بايد عناصر اختراعي را كه حمايت از آن درخواست شده است، درچارچوب مشخصه‌هاي فني تعيين كند. هر اختراع مي‌تواند مشتمل بر يك يا چند ادعا باشد. ادعا يا ادعاها بايد صريح و منجّز بوده و داراي شرايط زير باشند:

 

1. معقول بودن تعداد آن‌ها با توجه به ماهيت اختراع و شماره‌‌گذاري ترتيبي آن‌ها در صورت تعدّد؛
2. از اطلاعات افشاء شده در توصيف اختراع فراتر نرود و به طور كامل در توصيف اثبات و مدلل شده باشد؛
3. ويژگي‌هاي فني قابل حمايت را با استفاده از جملات مثبت، بيان نمايد؛
4. جز در موارد غيرقابل اجتناب، از ارجاع به نقشه‌ها يا توصيف امتناع گردد و تا حد ممكن از به كار بردن عباراتي مانند « همان‌طور كه در توصيف آمد» يا « همان‌طور كه در نقشه‌ها نشان داده شده» خودداري شود؛
5. در صورتي كه براي فهم ادعا ارجاع به نقشه ضرورت داشته باشد، پس از بيان ادعا، شماره صفحه نقشه و علامت مشخص كننده آن در داخل پرانتز ذكر گردد.

6. مشتمل بر شيوه اجرا و مزاياي اختراع نباشد.
ادعا يا ادعاها ممكن است ناظر بر فرآورده‌، فرايند، فرايند دستيابي به يك فرآورده و يا تركيبي از فرايند و فرآورده باشد، مشروط بر اينكه راجع به يك مفهوم اختراعي باشد.

 

نحوه نوشتن شرح و توصیف اختراع

خلاصه‌اي از توصيف اختراع : خلاصه توصيف اختراع بايد مستقيماً زمينه فني‌اي كه اختراع به آن تعلق دارد را تعيين كند تا در جستجوي سوابق اختراع ادعايي مورد استفاده قرار گيرد. در خلاصه اختراع نكات زير بايد در نظر گرفته شود:
1. با عنوان اختراع شروع شود و مشتمل بر 70 تا 200 كلمه باشد؛
2. مشكل فني، اساس راه حل ارائه شده براي آن و كاربرد يا كاربردهاي اصلي اختراع را اجمالاً روشن نمايد؛
3. در صورت لزوم، مشتمل بر فرمول‌هاي شيميايي يا معادلات رياضي باشد تا براساس آن‌ها ويژگي‌هاي اختراع به بهترين شكل بيان شود؛
4. در صورتي كه براي توضيح اختراع ارجاع به نقشه ضرورت داشته باشد، پس از توضيح خلاصه هر قسمت بايد نشانه‌هاي ارجاع دهنده به هريك از نقشه‌ها در داخل پرانتز ذكر گردد؛
5. عدم بيان ارزش و مزاياي اختراع .

 

توصيف اختراع : خلاصه توصيف فقط براي بيان اطلاعات اختراع به كار مي‌رود و نمي‌تواند مبناي تفسير براي تعيين حدود ادعا باشد.


توصیف اختراع باید صریح و همراه با جزئیات کامل و مشتمل بر نکات زیر باشد:
الف) عنوان اختراع به گونه ای که دراظهارنامه ذکر گردیده است.
ب ) زمینه فنی اختراع مربوط.
ج ) مشکل فنی و بیان اهداف.
د ) شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه پیشرفت هایی که در ارتباط با اختراع ادعایی وجود دارد.
هـ) ارائه راه حل برای مشکل فنی موجود همراه با شرح دقیق.
و ) توضیح اشکال، نقشه اختراع و نمودارها.
ز ) بیان واضح و دقیق مزایای اختراع ادعایی.
ح ) ذکر صریح کاربرد.
ط ) توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به کارگیری اختراع.

 

در ترسیم نقشه يا نقشه‌های فنی اختراع به چه نکاتی باید توجه داشت؟

طبق ماده 15 آئین نامه اجرایی برای ترسیم نقشه به نکات ذیل توجه فرمایید:
الف) در روی کاغذ A4.
ب ) با وضوح و شفافیت کامل و ترجيحاً در رسم آن‌ها از ابزارهاي فني نقشه‌كشي استفاده شود.
ج ) تمام عناصر نقشه دارای مقیاس باشند.
د ) تا حد امکان به صورت عمودی باشد.
هـ) اعداد و حروف خوانا باشد.
و ) شامل نشانه باشد.
ز ) صفحات به ترتیب باشد.
ح ) هیچ توضیحی نباید روی نقشه وجود داشته باشد.




Scroll to Top