کارت بازرگانی چه مزایایی دارد؟

 

لزوم دریافت کارت بازرگانی 
قوانین و مقررات حاکم بر تجارت ایران به هر فرد حقیقی و حقوقی با هر جایگاهی اجازه نمی دهد که بدون داشتن مجوز لازم اقدام به صادرات و واردات کالا و محصولات و یا موارد اولیه مورد نیاز خود بکند. البته این موضوع مختص ایران نیست و این قانون در تمامی کشور های دنیا پذیرفته شده و اجرایی است.
 آیا شما هم از جمله افراد حقیقی و حقوقی هستید که به دنبال توسعه و پیشرفت فعالیت های خود به دنبال صادرات محصولات خود به سایر کشور ها هستید؟ ایا می خواهید برای بهتر شدن کیفیت محصولاتتان و یا نبود مواد اولیه لازم برای تولیداتان و به منظور بهره وری بیشتر مواد اولیه و یا کالاهای اساسی مورد نیاز خود را از خارج از کشور فراهم نمایید؟ شاید هم از ان دسته شرکت ها و موسساتی باشید که عمده مواد مورد نظر خود را از مناطق ازاد تجاری در ایران و یا خارج از ایران تامین می کنید و برای صرفه جویی در هزینه های خود مشکل دارید.
قوانین و مقررات حاکم بر تجارت ایران به هر فرد حقیقی و حقوقی با هر جایگاهی اجازه نمی دهد که بدون داشتن مجوز لازم اقدام به صادرات و واردات کالا و محصولات و یا موارد اولیه مورد نیاز خود بکند. البته این موضوع مختص ایران نیست و این قانون در تمامی کشور های دنیا پذیرفته شده و اجرایی می باشد. از این رو در قانون تجارت مجوزی در نظر گرفته شده به نام کارت بازرگانی که به اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی تحت شرایط قانونی اعطا می شود و این افراد در زمان اعتبار این کارت می توانند از خدمات این کارت استفاده نمایند.
به یاد داشته باشید حدود و اختیاراتی برای کارت بازرگانی هم مطابق با قانون در نظر گرفته شده که باید توسط افراد مختلف رعایت شود تا منجر به باطل شدن کارت بازرگانی و یا تبعات حقوقی دیگر برای شخص صاحب کارت نشود. هر فعالیتی خارج از محدوده زیر انجام شود در چهارچوب مجوز کارت بازرگانی نیست و خلاف محسوب می شود. در واقع صاحبین کارت بازرگانی از مزایا و امتیازات زیر بهره مند می باشند :

 

کارت بازرگانی چه مزایایی دارد؟ 
مجاز به واردات از مناطق آزاد تجاری
می توانند در چهارچوب قانونی اقدام به صادرات کالاهای مختلف بکنند
می توانند بواسطه کارت بازرگانی ویزای تجاری دریافت نمایند
می توانند صاحب گواهی مبدا شوند
صاحبین کارت بازرگانی از مزیت عضویت در اتاق بازرگانی هم بهره مند هستند
کارت بازرگانی شرایط ارتباط با تجار و بازرگانان مختلف از سراسر دنیا را برای صاحب کارت فراهم می کند
صاحبین کارت بازرگانی می توانند به مبادله اطلاعاتی و تخصصی محصولات و خدمات و همچنین اطلاعات و تکنولوژی های جدید با سایر شرکت های بزرگ و پیشرو بپردازند
صاحبین کارت بازرگانی به راحتی می توانند در نمایشگاه های بین المللی چه در داخل کشور و چه خارج از کشور حضور پیدا کنند.
انجام حق العمل کاری در قانون تجارت و گمرک ایران تنها مختص افراد حقیقی و حقوقی صاحب کارت بازرگانی می باشد
برای ثبت سفارشات و ترخیص کالاهای مجاز تنها با استفاده از کارت بازرگانی مجاز می باشید.
و چندین مورد تخصصی دیگر

 

چرا باید کارت بازرگانی دریافت نمود؟
شاید این سوال برای شما مطرح شود که نیاز به دریافت کارت بازرگانی برای چه مواردی هست و این که هستند شرکت هایی که خدمات واردات و صادرات را انجام می دهند و طی این فرایند و دریافت کارت بازرگانی شاید چندان لزومی نداشته باشد.
البته اخذ کارت بازرگانی به هیچ عنوان الزام نیست و اجباری برای شرکت ها و یا اشخاص حقیقی برای دریافت کارت بازرگانی دیده نشده است. اما اگر شرکت ها به دنبال توسعه فعالیت ها و خدمات خود به سایر کشور ها ی منطقه ای و غیر مطقه ای می باشند چنانچه کارت بازرگانی وجود نداشته باشد باید این مهم را به افراد و شرکت های مجاز دیگر واگذار نمایند. در این صورت مشکلاتی ممکن است وجود داشته باشد.


اولا شرکت ها و افرادی که این وظیفه را برای شما عهده دار خواهند بود بدون تعرفه و حق الزحمه برای شما این کار را انجام نخواهند داد و این یعنی داشتن هزینه سربار اضافی برای شرکت.
دوما معمولا شرکت ها و افرادی که برای شما این کار را انجام خواهند داد تخصص و دانش شما و یا مدیران شما را برای خرید و یا فروش محصولات شما نخواهند داشت. این موضوع باعث می شود فرصت های زیادی را از دست بدهید .
دلیل بعدی اینکه حضور در کشور ها و بازار های بین المللی خود به شما دیدگاه و ایده تازه خواهد داد وباعث می شود شما با فرصت ها و فرضیه های جدید روبه رو شوید. ضمن اینکه به راحتی می توانید بازار و مشتریان جدید برای محصولات خود در کشور مبدا و یا منطقه ازاد پیدا کنید و در همان لحظه قرار داد خود را به ثبت برسانید.


کارت بازرگانی اعتبار بیشتری به شرکت خواهد داد و مشتریان به شما به عنوان یک شرکت با فعالیت های بین المللی و فرا سرزمینی نگاه خواهند کرد. در بسیاری مواقع مشتریان داخلی تنها به دنبال شرکت هایی هستند که در زمینه صادرات محصول به کشور های دیگر نیز موفق باشند و یا برای تولید محصولات خود به مواد اولیه و کالاهای داخلی وابسته نباشند.
کارت بازرگانی به عنوان سندی مهم در مبادلات کشور شناخته می شود و در صورتیکه شرکت عملکرد خوبی داشته باشد می تواند زمینه ایجاد قرارداد ها و فرصت های مشارکت بین المللی را راحت تر برای شما فراهم نماید.


با داشتن کارت بازرگانی می توانید برند و علامت تجاری خود را با علائم و حروف لاتین به ثبت برسانید که این موضوع در صورت معامله و داشتن ارتباطلات خارجی با شرکت ها و موسسات غیر ایرانی بسیار برای شما حائز اهمیت خواهد بود.
بی شک داشتن کارت بازرگانی نه تنها در هزینه های شما صرفه جویی خواهد کرد بلکه عملکرد و توانایی شرکت را هم به شکلی باور نکردنی افزایش خواهد داد. عضویت در اتاق بازرگانی استان و یا تهران نیز خود مزیتی است که نباید نادیده گرفت. صاحبین کارت بازرگانی در تصمیمات اقتصادی و تجاری در هنگام عضویت در اتاق بازرگانی سهم خواهند داشت.
ضمن اینکه دریافت کارت بازرگانی اصلا کار مشکلی نیست بخصوص وقتی کارشناسان و متخصصین موسسه حقوقی بین المللی سما 24 ساعته اماده خدمات رسانی به شما هستند.
کارت بازرگانی دارای یک سال اعتبار می باشد که در صورت داشتن شرایط خاص می توانید این مدت را تا 5 سال تمدید نمایید. اتاق بازرگانی ایران به عنوان متولی صدور کارت بازرگانی می باشد و خود توصیه می کند برای دریافت و اخذ کارت بازرگانی از مشاورین متخصص بهره بگیرید.

 




Scroll to Top