سوالاتی که کاربران در مورد برند تجاری میپرسند؟ (2)

1.آیا علامتهای تجارتی سایر کشورها در ایران حمایت می شود؟ 
جواب: فقط کشورهائی که عضو کنوانسیون پاریس هستند می توانند از حمایت در ایران هم بر خوردار شوند.


2- آیا می توان علامتی را با حروف انگلیسی ثبت نمود؟
جواب: بله میتوان به شرط داشتن کارت بازرگانی


3-می توان یک نوشته را به جای شکل خاص به عنوان علامت تجارتی ثبت کرد؟
جواب: بله می توان نقش یا شکل یا حروف را به عنوان علامت تجارتی ثبت نمود.


4-فرق لوگو ، مارک و علامت تجاری چیست؟
جواب: چه در متون خارجی و چه در قوانین ایران هیچگونه اشاره ای به واژه لوگو نشده است و یک اصطلاح عامیانه محسوب می شود اما مارک به تنهائی کاربرد ندارد بلکه ترید مارک TRADE MARK همان معنی علامت تجارتی را دارد و در کشورهای دیگر مساوی با علامت تجارتی می باشد.


5-آیا می توانم لوگوی طراحی شده خود را به عنوان علامت تجارتی ثبت کنم ؟
جواب :بله می توانید البته شرایط شکلی را باید رعایت کنید یعنی باید یا نقش باشد یا تصویر یا حروف یا مختلط و اندازه آنهم باید 10*10 باشد و در 10 نسخه نیز تهیه شود و سایر شرایط مربوط به ثبت از جمله شباهت با دیگر مارکها نداشته و........

 

6-آیا هر علامتی قابلیت ثبت دارد؟
جواب: خیر در قانون ثبت علائم و اختراعات محدودیتهائی برای ثبت برخی از تصاویر نقوش و علامتها پیش بینی شده است و اداره ثبت مالکیتهای صنعتی نیز عرفا و برابر رویه عملی خود محدودیتهائی را قائل می شود از جمله : پرچم جمهوری اسلامی ايران و سایر کشورها ، علامتهای دولتی و نشانهای دولتی ، تصاویر و سخنان مقامات رسمی ،هر گونه نوشته تصویر و نقوشی که موهوم به انتساب به مقامات دولتی و رسمی باشد ، علامات سازمانها و موسسات و نهادهای دولتی ، علامات موسسات رسمی دیگر مانند هلال احمر وصلیب سرخ ، تصاویر ، جملات و نقوش خلاف عفت عمومی و خلاف انتظامات عمومی

 

7-طبقات در ثبت علامت تجارتی چیه کاربردی دارد؟
جواب: به طبقه ای که به عنوان نمونه در اینجا ذکر می کنم توجه کنید : هر گاه شما برای علامت تجاری اقدام کنید باید مشخص کنید این علامت را برای چه نوع کالاهائی بکار می برید . قانون شما را موظف می سازد که نوع کالاهایتان را ذکر کنیذ . در قانون نیز گروهی از کالاهای هم سان را در یک طبقه قید نموده اند و کالاهای شما باید در یکی از این طبقات ذکر شده باشد . البته باید دانست که شما مختار هستید نام هر نوع کالا را ذکر کنید و در خواست ثبت سایر کالاهای غیر مرتبط را نیز در طبقات متفاوت داشته باشید.

 

8- آیا اختصاص چند طبقه به یک علامت برای مالک علامت در رابطه با سایرطبقات ایجاد حق می کند؟
جواب: خیر بنا بر نظریه اغلب حقوقدانان هر علامت تجارتی فقط در طبقاتی که برای آن گواهی ثبت در یافت داشته اند ایجاد حق نموده و اشخاص دیگر می توانند سایر طبقات را ثبت نمایند . البته مشکلات حقوقی خاصی از جمله شباهت علامت تجاری و وجوه آن پیش خواهد آمد که بحث حقوقی مفصلی دارد . ما توصیه می کنیم شما از هیچ علامت تجارتی تحت مالکیت دیگران تحت هیچ شرایطی استفاده نکنید.

 

9- آیا می توان یک علامت تجارتی را برای هر کالائی نصب کرد؟
جواب: در قوانین موجود منعی ندارد مشروط بر اینکه علامت نصب شده متعلق به دیگری نباشد . و اگر خواهان حمایت قانون باشید باید کالا و طبقه را نیز رسما ثبت نمود.

 

10- اداره مالکیتهای صنعتی چیست و چه اداره ای است ؟
جواب:اداره مالکیت صنعتی ادره دولتی است که از زیر مجموعه های سازمان ثبت اسناد و املاک محسوب و جزئ قوه قضائیه محسوب می شود . وظیفه این اداره ثبت علامتهای تجارتی و اختراعات می باشد . به این جهت صنعتی گفته می شود که معمولا اختراع جنبه صنعتی دارد و علامتهای تجاری نیز بر روی کالاهای صنعتی نصب و معرف محصولات ناشی از تولیدات صنعتی می باشند در مقابل اداره ثبت مالکیت صنعتی ادرات و سازمانهائی هستند که به ثبت مالکیتهای ادبی و هنری می پردازند مانند شورایعالی انفورماتیک در خصوص نرم افزارها و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در ثبت آثار سینمائی و نویسندگان . در ایران ادراه ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی در یک محل و تحت نظارت یک مدیر کل فعالیت دارند و بخش ثبت شرکتها دارای یک رئیس زیر نظر مدیر کل و نیز بخش مالکیتهای صنعتی نیز دارای یک رئیس و ایشان هم زیر نظر مدیر کل انجام موظیفه می نمایند.

 

11- اگر من الان به اداره ثبت شرکتها و مالکیتهای صنعتی مراجعه و تقاضای ثبت علامت تجارتی بنز را برای پارچه داشته باشم چه اتفاقی خواهد؟
جواب: معمولا اداره ثبت شرکتها با رویه عدم پذیرش جواب شما را به لحاظ معرف و مشهور بودن علامت را می دهد . اما اگر کمپانی بنز علامت خود را در ایران به ثبت نرسانده باشد و نیز پارچه را به عنوان کالای مورد نظر خود ثبت نکرده باشد می توان چنین در خواستی را مطرح نمود . البته این حق برای کمپانی بنز محفوظ است که نسبت به ثبت علامت توسط شما معترض شده و تقاضای جبران خسارت بنماید . و در آخر اعلام می کنیم که شما با طرح چنین در خواستی در گیر یک موضوع پیچیده و سنگین حقوقی خواهید شد.




Scroll to Top