هویت و ساختار برند تجاری

هویت و ساختار نام تجاری
زمانی که برند توانست جایگاه مناسبی را در بازار پیدا کند, نباید به حال خود رها شود و باید ویژگی ها, ارزش ها و تفاوتهایش با توجه به شرایط بازار تعیین و متغیر شود. ورود برند ها به بازارهای جدید, تقویت آن در بازارهای فعلی, ارایه محصولات و خدمات نوین و بسیاری دیگر از استراتژی ها, همه از اقداماتی به شمار می رود که در مراحل رشد و بلوغ یک برند و برای حفظ سوددهی واثربخش بودن آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

ضرورت شکل گیری برند چیست؟
برند بخش مهمی از فرایند نطام مند بازاریابی است.
برند میتواند با افزایش تمرکز وآگاهی مصرف کننده نسبت به یک محصول یا خدمت موجب رشد سهم بازار می شود و با ایجاد حس نزدیکی در مصرف کنندگان و رضایت آن ها زمینه ساز تکرار خرید گردد.
اگرچه برند تمامی این نقش ها را ایفا میکند اما استراتژی نام تجاری فراتر و گسترده تر از صرف بحث بازاریابی است. واگر منطبق بر استراتژی کلی سازمان نباشد احتمال شکست و فراموشی ان بسیار زیاد است.

 

نام های تجاری مختلف در دوره حیات خود با چالش های بسیاری رو به رو میشوند و زمانی که یک برند جدید وارد بازار می شود به اتخاذ شیوه های مختلفی از برندهای جاافتاده و کهنه کار در بازار برای جذب مشتری و حضور در بازار نیاز دارد.
تمامی برند هایی که در مرحله ی ورود به بازار قرار گرفته اند.از یک ویژگی مشترک برخورداراند و آن صعود یا سقوط است.
البته صاحبان این برند ها هیچکدام به شکست نمی اندیشند و تجربه خود را متمایز از دیگران میدانند.

 


برای توسعه برند چه راهکارهایی را مدنظر دارید؟
زمانی که برند توانست جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند.نباید به حال خود رها شود و باید ویژگی ها , تفاوت ها و ارزشهایش با توجه به شرایط بازار تعیین شود. ورود برند ها به بازار جدید, تقویت برند در بازار فعلی, ارایه خدمات و محصولات جدید زیرچتر برند و بسیاری از استراتژی های دیگر همه از اقداماتی است که در مراحل رشد و بلوغ یک برند و برای سوددهی و اثربخش بودن آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

ساختار یک برند باید چگونه باشد ؟
نام های تجاری داری دو بعد هستند ابتدا بعد "مشهود" که منظور ساختار مشهود یک برند, یعنی ویژگی های فیزیکی و قابل مشاهده آن است. که عبارت است از لوگو تایپ. شیوه طراحی, شیوه نگارش, رنگ, زبان و....
بعد دیگر "نامشهود" است ؛ به عبارت دیگر مهمترین عامل نامشهود هر برند تجاری (هویت) آن است. هویت نام تجاری مجموعه منحصر به فردی از تعلقات و تداعی های برند است که مدیران سازمان تمایل به ایجاد و نگهداری آن دارند. هویت نام تجاری به عنوان پایه و اساس فرآیند ساخت نام تجاری قلمداد میگردد که بر فرهنگ جامعه تاثیر میگذارد.

 

اگر تداعی بالاتری از یک برند وجود داشته باشد در ارزشیابی برند به صورت مستقیم اثر مثبت تری دارد؟
هیچوقت در مدل اکر پرسیده نمیشود که آگاهی برند و تداعی برند چه مسیری را طی میکند تا به ارزش ویژه برند برسد.
مدل های غربی موفقیت برند ایرانی را تضمین نمیکنند و نباید به صورت چشم بسته آن ها را به کار بست اگرچه مدل چهار وجهی ارزشیابی برند که شامل متغیرهای فوق است به صورت وسیعی در جهان مورد پذیرش قرار گرفت, ولی آنچه مسلم است این مدل و ابعاد آن به تنهایی نمیتواند مبنای ارزشیابی برند در ایران قرار بگیرد.

 




Scroll to Top