شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام یکی از انواع شرکت‌های سهامی است که قسمتی از سرمایۀ آن از طریق فروش سهام به غیرمؤسسان (مردم) تأمین شود. سهام شرکت سهامی عام در بورس اوراق بهادار داد و ستد می شود. سازمان‌های بورس در جهان معمولاً شرکت‌هایی را می‌پذیرند که دارای سرمایه و اعتبار بسیار قوی باشند. مؤسسان این گونه شرکت‌ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهامیه عموم مردم تأمین می‌کنند. در این نوع شرکت‌ها، صاحبان سهام می‌توانند سهام خود را در بورس فروخته و در واقع مالکیت خود را به دیگران منتقل کنند.لازم به ذکر است جهت ثبت شرکتهای سهامی عام می بایست حداقل سرمایه شرکت 5.000.000 ريال باشد و همچنین تعداد موسسین در بدو امر نباید کمتر از  3 نفر باشد.تعداد شرکا در شرکت سهامی عام زیادتر از سایر انواع شرکت‌های سهامی است؛ این امر می‌تواند منجر به جمع‌ شدن سرمایه های کوچک و ایجاد یک سرمایه بزرگ بشود که انجام فعالیت‌های اقتصادی سنگین را میسر می‌سازد. در این نوع شرکتها نقل و انتقال سهام آسان است و محدود به رضایت دیگر سهامداران نیست.

ثبت شرکت سهامی عام

برای انجام پروژه های بزرگ عمرانی صنعتی کشاورزی وجود شرکتهای بزرگ لازم و ضروری است در اینگونه شرکتها سرمایه های اندک در قالب سهام به عمومی مردم واگذار می شود موسسین یا مدیران با اداره شرکت سرمایه حاصله را در جریان گردش صحیح اقتصادی قرار می دهند و در اثر این عمل دو منفعت حاصل می گردد در مرحله اول سودی از سرمایه گذاری یا انجام فعالیت های عمرانی نصیب سهامدار می شود و در مرحله دوم رونق و آبادانی را برای کشور به ارمغان می آورد.شرکت سهامی عام نوع بخصوص و منحصر بفرد شرکت های بزرگ می باشد که یکی دیگر از خدمات موسسه سماء می باشد. شرکت های سهامی عام اجازه فروش سهام به عموم مردم را دارد و مردم می توانند در هنگام اعلام پذیره نویسی به شعب بانک اعلام شده مراجعه و ورقه تعهد سهم را امضا و وجوه معینه را به حساب شرکت واریز نمایند.

 

مدارک ثبت شرکت سهامی عام:
1-دو نسخه اظهارنامه
2-دو نسخه اساسنامه توضیح: اینكه از طرح اساسنامه این مجلد می توان بعنوان اساسنامه استفاده نمود ودر این مرحله در ماده ٦ اساسنامه سرمایه ای كه در هنگام پذیره نویسی تعهد شده به اضافه ٢٠% سرمایه تعهد شده توسط موسسین قید گردد.
3-دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسینمدارک و مراحل ثبت شرکت های سهامی عام
4-دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره ( تعداد مدیران حداقل پنج نفر میباشد)
5-آگهی دعوت مجمع موسسین در روزنامه تعیین شده
6-فتوكپی شناسنامه مدیران ( در مورد اشخاص حقوقی ارائه برگ نمایندگی الزامی است )
7-گواهی بانكی مبنی بر واریز حداقل ٣٥% سرمایه شركت
8-ارائه مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز


مراحل ثبت شرکت سهامی عام:
گام اول:  تأسیس شرکت
گام دوم:  اظهارنامه تأسیس شرکت
گام سوم:  تهیه طرح اعلامیه پذیره نویسی
گام چهارم: امضای ورقه تعهد سهم
گام پنجم:  تشکیل سرمایه
گام ششم:  تخصیص سهام
گام هفتم:  ایجاد شرکت
گام هشتم:  ثبت شرکت پس از تشکیل




Scroll to Top